Ticari hayat, teknolojinin getirdiği müthiş imkanlarla tam bir şeffaflık içine girdi. Dahası ticari bilgiye ulaşmak her konuda olduğu gibi hayli kolaylaştı. Eskiden ticari sırlar vardı ve herkes bu sırları ketum bir şekilde saklardı. Şimdi sırları çözmek işten bile değil.
Ne, nerede, kaça satılıyor , anında öğrenmek mümkün. Yani ihtiyaç sahibi tüketici daha dükkana gitmeden, rafa bakmadan ürünün fiyatını, özelliklerini öğrenebiliyor. Böyle olunca da ticaretin şekli gittikçe değişiyor. Şöyle bir baktığımızda “Değişim Listesi” hayli kabarık görünüyor.
*İşyerinde, tezgahta oturup bekleme dönemi geçiyor.
*Ayağa hizmet her alanda yoğunlaştı.
*Bakkal, market tüm satıcılar, telefon siparişli adrese ürün teslimi yapıyor. Bakkal çırakları vızır,vızır, kapı kapı, ürün teslim ediyorlar.
*Ürünlerde barkot ve son kullanım tarihi kavramları öne geçti.
*Marketlerdeki her gün bir üründe afişli indirim ve kampanya uygulamasını, bakkallarda başlattı.
*Hazır kıyma devri bitti. Tavuk ve etlerde de parçalama ve vakumlama teknikleri öne geçti.
Bu listeyi daha da artırmak mümkün. Çünkü dünyadaki tüm yenilikler ülkemizde de hızla uygulanıyor. Bir yandan teknolojik yenilikler, diğer yandan yeni yasal mevzuatlar tüketiciye kolaylıklar getiriyor ve ekonomide çarklar farklı dönüyor.
Kendini yenileyen esnaf sanatkar şüphesiz kalıcı olacak. Bu konuda odalara da büyük iş düşüyor. Yasal mevzuatları takip eden, teknolojideki yenilikleri üyelerine aktaran odaların günümüzde en önemli hizmeti verdiğine inanıyorum.